Contactdag 2023 - reflectie

De contactdag van VGC was weer een feit, en nu enkele weken later ben ik nog aan het nagenieten van deze prachtige dag die weer plaats vond in de meest gemoedelijke sfeer die men zich kan bedenken. Bij de voorinschrijving voor de BBQ wist ik al dat het een succes kon worden want wat een mooie deelnemerslijst ontwikkelde zich dag na dag, de grootste namen in onze hobby werden aangevuld met de meest leergierige enthousiaste grasparkietliefhebbers en verder enkele opmerkelijke gasten uit het buitenland zoals Salva Riambau en Steve Mcgrath, en dat geeft een trotse bestuurder vleugels, ook al was ik nog aan de linkerzijde “vleugellam” zoals één zeer grappige en getalenteerde reporter al eens neerschreef! 

Zaterdag met mijn trouwe gulle medewerkers, Daisy en haar mama Lisette, de zaal even mooi opstellen is ondertussen een routine geworden, maar het moet gezegd worden zonder “de Patrik” was het deze keer misschien niet gelukt. Patrik heeft zowat eigenhandig alle tafels, schragen, planken en ander zwaar materiaal voor deze vleugellamme man aangedragen en opgesteld, wat een inzet! Als op zondagmorgen in de vroegte de merels het mooiste lied te berde brengen rijden we in een overvolle auto richting Oelegem en zijn we klaar voor het ontvangst van de deelnemers voor wat een mooie dag zal worden. Het ontvangst bij VGC is er één met koffie en gebak voor iedereen en al gauw zie je dat de deelnemers er echt naar hebben uitgekeken om hun collega kwekers terug te zien en de onderlinge verwelkomingen zijn luidruchtig, soms zeer grappig maar vooral hartelijk en dat is net waar we het voor doen, mensen verbinden!

Als iedereen dan aanwezig is, bijna een zestigtal personen, dan mag ik iedereen van harte welkom heten en overloop ik hoe deze dag verder zal verlopen en bij de aanvang van de eerste voordracht, van onze dierenarts en voordrachtgever Roeland Van Wijnsberghe, gaat het heel even mis. Hoe compatibel onze liefhebbers onderling dan weer zijn, wel onze samengebrachte apparaten zijn dat dan weer niet, en het neemt met veel technisch gesukkel een kwartiertje van onze tijd in. Roeland laat zich hierdoor niet uit het veld slaan en geeft de aanwezigen op zijn eigen duidelijke manier een overzicht van alle mogelijke problemen bij onze grasparkieten. Symptomen, verloop, genezing en preventie, alles komt aan bod en hij kan met de minste moeite de zaal een paar uurtjes boeien met deze materie. Achteraf vertelde Roeland mij dat hij dan ook zeer tevreden was dat hij dit mocht doen voor zo’n zeer geïnteresseerd publiek met de hoop dat dit het welzijn van onze grasparkieten nog meer kan optimaliseren.