Bij de Vlaamse Grasparkieten Club hebben we voor elke activiteit een draaiboek dat jaar na jaar mooi wordt aangevuld zodat we wanneer de tijd daar is, we het ter hand nemen en een checklist is dan direct opgemaakt. Wel dit jaar was het voor de babyshow, met onze nieuwe locatie, een onbekend terrein laat ons zeggen en dat bracht toch al gauw wat stress en onzekerheden mee. Midden in de week hieraan voorafgaand begon het al, de zomer had immers zijn intrede gedaan en het was al een paar weken constant heet en op zondag zou het tot 31 graden worden! Op donderdag werd dan de show van Gelderland geannuleerd en dat werd uitgesmeerd op facebook, met duimpjes en andere wijze woorden als reacties. Snel even kortsluiten met Jac dacht ik dan, en hij schetste de situatie daar in Gelderland, en het vergelijk met onze toch wel koele zaal en dat was natuurlijk een ander paar mouwen en Jac zei dat we ervoor moesten gaan.
Het is alom geweten dat onze lieve Daisy één van de drijvende krachten is bij VGC maar nu kreeg ze eigenlijk bijna alle verantwoordelijkheid ook nog eens op haar schouders want onze zaal die we mochten gebruiken voor de show was het kleuterschooltje waar Daisy o.a. is tewerkgesteld en dat moest op maandag dan weer ‘tiptop in orde zijn’! Wat wil zeggen alles aan de kant, lees alles buiten, en achteraf weer alles terug plaatsen zoals voorheen! Zaterdagavond was alles omgetoverd tot een leuke koele zaal met een apart cafetaria en eetzaal, ja hoor ze had het toch maar weer mooi geflikt.
Zondagmorgen om vijf uur zit ik al op de fiets om enkele wegwijzers te plaatsen en lag het aan de vele kilo’s te veel of zou het toch extreem warm worden want op de terugweg naar huis zat ik als een in de zon smeltende sneeuwman op de fiets. Een paar uur later is de zaal open en dan is het bang afwachten, en ja Roger is ook weer op de afspraak om de showadministratie te leiden, dus dat zit al goed. Al snel komen de volgende deelnemers toe en ik zie onder hen wel wat nieuwe gezichten. We helpen hen daar waar we kunnen en ondertussen vult het zaaltje zich met vogels, liefhebbers, geroezemoes en vooral veel blije gezichten. Dit komt goed is wat bij mij opkomt, dit is waar we het voor doen, mensen verbinden met onze fantastisch mooie hobby!
Patrick en Walter, Belgische topkwaliteit, hen plaatsen we voor de 153 kooien, want dat is wat we nodig hebben om deze show nog meer extra glans te geven want wat een kwaliteit is hier samengebracht het is bijna niet te beschrijven maar als kweker weet ik maar al te goed wat onze liefhebbers hiervoor gedaan hebben, echt knap mannen! Achter Patrick en Walter stond weer een heel team klaar om hen te helpen bij deze bijzonder zware taak, het catalogeren van de vogels en het bepalen van de eindwinnaars wat uiteindelijk wel allemaal in de plooi valt.
Op de middag kan iedereen aan tafel voor een mooi verzorgde maaltijd waar onze dames alweer hun meerwaarde voor VGC tonen. Nog wat rozetten en bekers plaatsen en de show is open. Alsnog heel wat bezoekers op deze andere warme locatie, waaronder natuurlijk onze trouwe vrienden die VGC altijd een warm hart toedragen, zoals Jef en Gaby die een week eerder nog met hun vele vogelvrienden hun huwelijksverjaardag mochten vieren. Ook zag ik Guy, de zoon van “onze Clement” die we dit jaar jammerlijk nog moesten afgeven! Voor zo’n warme dag was er toch nog wel wat beweging op onze show. Ook onze vriend Roger Brands, de schilder van VGC, was van de partij, altijd luid aan het woord, maar het mag gezegd worden, zijn schilderwerk is prima.
Meestal eindigt extreem warm weer met een donderslag of erger. Onze show werd getroffen door een orkaan, en zoals elke storm een naam heeft, luisterde deze naar de naam Harry & Dirk. Dit partnership raasde met hun showteam, maar liefst 26 stuks, doorheen de show en won 18 titels waaronder de vier beste vogels van de show! Ongezien deze kwaliteit, vogels die eigenlijk overal aan de top kunnen spelen, petje af, knap gedaan mannen! Maar zelfs na zo’n orkaan zie je bij VGC de veerkracht van onze deelnemers, buigen maar niet barsten, en al zeker niet weggeblazen worden, ook al waren de hoofdprijzen er voor hun misschien niet bij, maar stuk voor stuk had iedereen wel topvogels bij die op een ander moment misschien wel de top spelen. Ook beide keurmeesters waren onder de indruk van de aangeboden kwaliteit, en als Patrick, eerlijk zoals hij altijd is, bij de prijsuitreiking openlijk het volgende zegt, “Ze zeggen tegen mij, gij hebt toch ook goeie vogels! Wel ik kom hier niet aan te pas vandaag, het was werkelijk superkwaliteit, zowel voor als na de rui.” Een mooier compliment kan hij onze deelnemers niet geven, toch? De kwekersklasse bracht ook mooie winnaars naar voor, allen nieuwe deelnemers en ze spelen direct naar de top, ja want André, Ronny en Geert namen alle kwekersprijzen voor hun rekening, nieuwe toppers aan de horizon zou ik dan durven zeggen!
Uit dankbaarheid starten we een beetje vroeger met het uitkorven, vervolgens met een brede lach afscheid nemen en zo kan iedereen de terugreis aanvatten na deze leuke warme dag en dan denk je wat mogen we bij VGC toch blij zijn met zulke gemotiveerde enthousiaste liefhebbers!
Tijd om op te breken dan, de stelling en de toog, we leggen we alles even opzij zodat we de zaal kunnen vegen en dweilen om dan vervolgens aan “de fotozoektocht” te beginnen, Daisy had immers een mooie fotocollectie aangelegd om later alles weer netjes terug te kunnen plaatsen, goed plan! Ja zelfs ook dat brengen we tot een goed einde en als het halfelf is vallen we moe maar voldaan in onze zetel. We drinken nog een glaasje en in dromenland herbeleven we deze mooie dag opnieuw met dezelfde topliefhebbers, dezelfde toffe bezoekers en dezelfde prachtige vogels, en opnieuw kan ik iedereen niet genoeg bedanken voor hun medewerking aan zo’n fantastische dag.
Dit is allemaal echt gebeurd en ik hoop dat we hier snel een vervolg van kunnen neerschrijven. Wat denken jullie van de IOR show in augustus misschien? Bedankt aan iedereen voor zijn inzet voor onze fantastische hobby en tot gauw in Oelegem!
Klik hier voor de volledige catalogus van deze show
Klik op onderstaande afbeeldingen voor foto's winnaars en sfeer.